Novi list: 28. 01. 2005.
Hrvatska kao »hibridni režim«
Piše: Damir Grubiša
Hrvatska gubi bitku protiv korupcije, zaključak je grupe eksperata koji pripremaju ovogodišnje izdanje ugledne publikacije »Nations in Transit« (Nacije u tranziciji), što je izdaje Freedom House iz SAD-a. Ova ugledna publikacija samo je jedna u nizu sličnih izdanja koja cirkuliraju u međunarodnoj »ekspertskoj i akademskoj zajednici« koja se bavi tranzicijom bivših komunističkih država u demok
ratska društva. Za razliku od publikacija i međunarodnih udruga koje se bave samo jednim ili s više političkih aspekata (kao što je to, primjerice, Transparency International koji se bavi korupcijom), ova publikacija spada među najautoritativnija izdanja ove vrste u svijetu. Konzultiraju je gotovo svi koji se bave praćenjem demokratskih procesa u svijetu, na tisućama sveučilišta i u istraživačkim »trustovima mozgova«. Hrvatska je, prema preciznoj metodologiji međunarodnog trusta mozgova, svrstana u treći od pet modela društava. U prvu skupinu koja nosi naziv »konsolidirane demokracije« spadaju naši susjedi Slovenci, dok naši istočni susjedi spadaju u model »polukonsolidiranih autoritarnih režima«. Hrvatska se može utješiti tek nazivom »tranzicijski ili hibridni režim«. Dakle, spadamo u kategoriju ni vrit ni mimo: zaostajemo za drugima, kao što su to Slovenci, Česi, Slovaci, Poljaci i Mađari, a slaba su nam utjeha susjedi na istoku.Civilno društvo regrediralo
To nije velika pohvala za Vladu premijera Sanadera. Rejting jedne zemlje mjeri se na osam područja: prvo je izborni proces. No ako se uzmu iskustva iz predsjedničkih izbora 2005., tada će nam rejting znatno opasti zbog izbornih manipulacija i afera s »mrtvim dušama« koje su glasovale u Bosni i Hercegovini. Drugo je područje civilnog društva, za koje je ocijenjeno da je regrediralo, a ne progrediralo. To znači da politička vlast ponovo teži uspostavi kontrole nad civilnim društvom. Najnoviji podaci o represivnom ukidanju financijske pomoći značajnim nevladinim udrugama – GONG, B.a.B.e. i HHO – samo će dodatno sniziti demokratski rejting Hrvatske. Neovisni mediji su treće područje, a demokratski procesi u njima su također na silaznoj putanji, ako se uzme u obzir policijsko-špijunska represija kojoj su podvrgnuti novinari i mediji, kao što je to izbilo u slučaju novinarke Helene Puljiz. Na četvrtom je mjestu stanje na području upravljanja i politike, bilo na nacionalnoj razini, bilo na lokalnoj razini.
Nepostojanje regionalne razine u Hrvatskoj i postojanje artificijelne administrativne podjele na županije sprječava uspon Hrvatske u kategoriju »polukonsolidiranih demokracija«. Na području funkcioniranja i neovisnosti pravosuđa, tu smo gotovo najgori od svih. Dodatno će se naš rejting srozati kada se dosadašnjim slabim performansama pribroje afere ministrice pravosuđa s diskriminacijom odličnih studenata prava na natječajima Ministarstva pravosuđa, kao i afera ministričine domicilne političke stranke s prodavanjem zastupničkog mjesta.
Korupcija – najgori
No najgore stojimo na području korupcije. Metodologija ocjene zemlje na tom području zahtijeva odgovore na ova pitanja: prvo, je li Vlada pokrenula učinkovite antikorupcijske inicijative? Ako se uzme u obzir da Sanaderova vlada još uvijek nije izašla sa svojim antikorupcijskim programom, onda je odgovor – ne. Drugo pitanje, je li gospodarstvo slobodno od državnog miješanja, također zahtijeva – negativni odgovor. Treće pitanje, postoje li velike birokratske barijere koje omogućuju korupciju – odgovor je da, ako se uzme u obzir da od programa »one stop shop« nema još ništa. Četvrto pitanje, postoje li ograničenja za sudjelovanje državnih dužnosnika u gospodarskom životu, također daje odgovor »ne«, jer naši dužnosnici masovno sudjeluju u radu upravnih odbora državnih firmi i paralelno tjeraju i svoje biznise. Peto pitanje, postoje li efikasni propisi koji sprječavaju sukob interesa, daje odgovor: ne još, pošto još uvijek ne djeluju povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa koja bi morala postojati na svim razinama – od općine do Sabora.
Dva aršina Vlade
Šesto pitanje, objavljuje li država javne natječaje za javne nabave i poslove, odgovor je opet ne – uzme li se u obzir da i Ministarstvo obrane nabavlja opremu (kamione) bez natječaja, za što je predsjednik Republike optužio ministra obrane, a i Grad Zagreb u liku popularnog demagoga Milana Bandića gradi skijalište na Sljemenu također bez javnog natječaja, sudeći prema informacijama iz medija. Sedmo, potiče li Vlada eliminiranje predrasuda protiv svojih politički
h oponenata, kada je riječ o istrazi sukoba interesa i korupcije? Vidimo da Vlada tu ima dva aršina, i uporno izbjegava formiranje istražnog povjerenstva za ministra Žužula i premijera Sanadera, dok inzistira na istražnim povjerenstvima protiv svojih oponenata. Osmo pitanje: uživaju li »zviždači« zakonsku zaštitu, doživljava istu sudbinu – vidi slučaj Balenović protiv INE. Po svim tim pitanjima, Hrvatska ne može dobiti prolaznu ocjenu. Političari mogu govoriti koliko hoće, ali su svjetski znanstvenici i njihove činjenice neumoljivi: Hrvatska ne ide naprijed na ljestvici demokracije, već izgleda ide rakovim korakom – unatrag.