Večernji list: 30. 06. 2005.

NAFTNA KRIZA U ponedjeljak Ina korigira cijenu goriva, a zbog visoke cijene nafte očekuje se petpostotno poskupljenje goriva

Vožnja u parne i neparne dane?

Autor: LJUBICA GATARIĆ, NADA KOLEGA, MLADENKA ŠARIĆ

U ponedjeljak će biti nova korekcija cijene goriva, i kako sada stvari stoje, očekuje se novo poskupljenje. Više vrsta benzina moglo bi poskupjeti oko pet posto, što znači da će prijeći psihološku granicu od 8 kuna. Kad se to dogodi, Vlada će intervenirati, kazao je jučer predsjednik Vlade Ivo Sanader u Saboru, ali nije objašnjavao kako.

Reakcije zastupnika pokazale su da premijer nije djelovao uvjerljivo. Sumnjičavi su i stručnjaci, jednostavno zato što Vlada nema strateški plan djelovanja nastavi li cijena nafte divljati na svjetskim tržištima. Međunarodna agencija za energetiku preporučuje hitne mjere štednje ako cijena prijeđe 80 do crnih 105 dolara po barelu. Sugeriraju tako da se vratimo nama već zaboravljenoj vožnji par nepar, da se ograniči brzina, savjetuju vožnju javnim prijevozom i slično.

Skuplji promet

Čekamo ponedjeljak i ovisno o tome koliko će poskupjeti benzin, u dogovoru s drugim prijevoznicima, donijet ćemo odluku o poskupljenju putničkog prometa kaže Mirko Cipriš, direktor u Čazmatransu, koji procjenjuje da će već od idućeg utorka ili srijede vožnja autobusom biti od pet do osam posto skuplja.

Troškovi goriva dostigli su 35 posto ukupnih prihoda tvrtke, što je nepodnošljivo naglašava Cipriš. Prijevoznici su zasad jedina veća interesna grupacija koja najavljuje više cijene već od idućeg tjedna, a njihov glasnogovornik Marijan Banelli pravda se da će poskupljenje biti minimalno s obzirom na to što se događalo na tržištu proteklih godinu dana, otkad nisu dizali cijene.

Predsjednik Žitozajednice Boško Pavlović kaže da pekari zasad neće slijediti prijevoznike. Nismo razgovarali o poskupljenju kruha niti je nafta glavni problem pekarske industrije. To je trgovina, koja uzima minimalno 30 posto rabata, plaća kompenzacijama i do 100 posto te su joj rokovi naplate sve veći i dostižu 80 dana ističe Pavlović.

Intervenirati porezima

Dr. Ljubo Jurčić smatra da će se negativni efekti sadašnjeg poskupljenja nafte pokazati za tri mjeseca u povećanoj inflaciji, a za šest mjeseci u smanjenoj proizvodnji i otpuštanju radnika. Vlada bi hitno morala provesti analizu što je za državu povoljnije: odreći se trošarina kod neke psihološke granice ili prihvatiti povećanje cijena i jedan do jedan i pol postotnih poena veću inflaciju od očekivane.

Problem je što takve analize nema, pa bi prelazak psihološke granice od 8 kuna za litru benzina mogao dovesti do lančanog poskupljenja komentira Jurčić koji se pribojava da će proizvođači, zbog produljenih rokova naplate, nastojati već sada pogoditi kolika bi cijena nafte mogla biti za 60 ili 100 dana kad naplate robu.

Složilo se nekoliko elemenata, a to su poskupljenje nafte, očekivano povećanje kamatnih stopa i produljenje rokova naplate koji će nepovoljno utjecati na troškove proizvodnje ističe Jurčić, koji je napisao više znanstvenih radova o naftnim krizama i njihovu utjecaju na gospodarstvo.

Vjerujem da će za godinu dana normalna cijena barela nafte biti između 80 i 90 dolara. Do porasta cijene dolazi zbog pojačane potražnje za naftom u Kini, Indiji i Brazilu, koje svoj gospodarski rast temelje na intenzivnoj energiji. Nijedna država u svijetu ne prepušta cijenu nafte na lokalnoj razini tržišnim zakonitostima, nego interveniraju kroz poreze.

To mora učiniti i naša vlada koja treba odrediti da će smanjiti trošarine kad cijena prijeđe neku granicu. Inače će proraditi psihološki efekti dodaje Jurčić. Sindikati se, dakako, pribojavaju povećanja troškova života od stanovanja do prehrane, koji se neće osjetiti tijekom ljetnih mjeseci, kad je hrana jeftinija i toplo je, već zimi, kad počne grijanje.