Glas Istre: 11. 09. 2005.

CINIČNI POZIV PREMIJERA GRAĐANIMA NA RACIONALNU POTROŠNJU BENZINA I VOŽNJU AUTOBUSOM OČITO NE VRIJEDI ZA VLADU

Sanaderov »BMW« troši 20 litara

Premijer se vozi u »BMW-u 745Li«, vrijednom gotovo četiri milijuna kuna, kojeg nema u redovnim cjenicima BMW-a. Troši 16 do 20 litara benzina na sto kilometara, no gotovo jednaku potrošnju goriva imaju i Vladini »passati« koje koriste ministri

ZAGREB - »Zlatno doba benzina je prošlo, dolazi vrijeme kad ćemo morati više paziti na potrošnju benzina, kad ćemo se morati više koristiti javnim prijevozom, ne voziti se sami u automobilu i slično«, pozvao je premijer Sanader građane na racionalnije ponašanje u potrošnji goriva. Namjerava li i on sam građanima dati primjer, ili na manju potrošnju pozvati kolege ministre, nije rekao.

»Hoće li Vlada biti ta koja će svojim primjerom pokazati kako pri vožnji treba štedjeti, pa će zamijeniti skupe automobile koji puno troše, za manje, ili će auti ostati isti, ali će se u svakom od njih voziti više ministara istovremeno, umjesto da se voze sami? U mogućnost da će se i sami članovi Vlade ikad voziti javnim gradskim prijevozom ne vjerujemo«, priopćili su nakon Sanaderovog obraćanja javnosti iz Nezavisnih hrvatskih sindikata. Napomenuli su da pri dijeljenju savjeta Vlada mora polaziti od vlastitih primjera.

Hoće li se premijer za svog mandata odlučiti na vožnju u manjem automobilu, manje potrošnje, teško je predvidjeti, no činjenica je da se sada, ne sam nego s vozačem, vozi u »BMW-u 745Li«, vrijednom gotovo četiri milijuna kuna. Riječ je o automobilu koji se posebno naručuje i nema ga u redovitim cjenicima BMW-a. Troši između 16 i 20 litara benzina na sto kilometara, no gotovo jednaku potrošnju goriva imaju i Vladini »passati« koji su na raspolaganju ministrima. Prosječan gradski automobil, podsjetimo, troši oko sedam litara na 100 kilometara.

Koliko Vlada, odnosno ministri, imaju službenih automobila na raspolaganju, sa šoferima, i koliko mjesečno ili godišnje troše na gorivo, iz Vlade nismo uspjeli doznati. Vladina služba za održavanje voznog parka ne želi o tome govoriti izravno, već upućuje na odjel za odnose s javnošću, koji nam na upit nije odgovorio.

Činjenica je, međutim, da svaki od 15 ministara/ministrica, na raspolaganju, preko tjedna i vikendom, ima službeno vozilo s vozačem, nitko se ne koristi javnim prijevozom, niti na posao dolazi s nekim od kolega. Neki od ministara vikendom »otpuštaju« vozače i vozikaju se u vlastitim automobilima, ili pješače, no koliku kilometražu u prosjeku naprave preko tjedna dok ih se vozi s posla ili na posao, ostaje upitno.

I koalicijska i ova vlada svojevremeno su najavljivale racionalizaciju vlastitih troškova, a time i »kresanje« automobilskih troškova, no u praksi se ništa nije promijenilo. Podsjetimo, na prvu sjednicu Vlade 2001. godine tadašnji ministar Goranko Fižulić došao je biciklom, a Antun Vujić »berlingom«, no brzo su od te prakse odustali.

I u privatnim životima ministri, odnosno njihove obitelji, posjeduju uglavnom dva automobila. U većini slučajeva to su uglavnom automobili srednje klase i prosječne potrošnje, izuzev, primjerice, »BMW-a petice« ministra Dragana Primorca ili »mercedesa« Vesne Škare-Ožbolt. U obitelji Sanader voze se također dva automobila.

»Ne treba nas Vlada upozoravati na to da bismo trebali više štedjeti u vožnji, ne voziti se po jedan u automobilu i da bismo trebali koristiti javni prijevoz. Za te nam mjere ne treba preporuka Vlade. Očekivali smo nešto više«, zaključuju u Nezavisnim hrvatskim sindikatima, apostrofirajući da je ovo »preozbiljno vrijeme da bismo se šalili sa situacijom u kojoj se hrvatski građani nalaze«.

B. MRVOŠ PAVIĆ

I građani vole automobilski luksuz

Osim Vlade, iznad svojih mogućnosti voze se i građani. U prosjeku, godišnje prijeđu oko 12.000 kilometara, što znači da na gorivo troše godišnje jednu i pol prosječnu plaću, između šest i sedam tisuća kuna. Po broju automobila općenito ne zaostajemo puno za Zapadom jer, dok vani statistika bilježi jedan automobil na dva stanovnika, kod nas je u prometu jedan na tri stanovnika. Unatrag dvije godine za kupnju novih vozila prosječne cijene oko deset tisuća eura izdvajamo milijardu dolara godišnje.