Vjesnik: 30. 09. 2005.
Plijeni se svaki peti automobil!
U Hrvatskoj se godišnje na kredit ili putem leasinga kupi oko 70.000 novih automobila
, a prema nekim procjenama se zbog neplaćanja zaplijeni oko 15.000 automobila. Najveći problem je zapljena vlasnika luksuznih automobila, jer se često voze u inozemstvuU Hrvatskoj se godišnje na kredit ili putem leasinga kupi oko 70.000 novih automobila, a prema nekim procjenama, zbog neplaćanja, zaplijeni oko 15.000 automobila. U kreditne aranžmane ulazi gotovo svatko tko prima redovita mjesečna primanja. Problem nastaje kada ljudi, zbog financijskih problema, prestanu plaćati rate za automobile. Tada banke, osiguravajuća društva i leasing kuće, putem tvrtki koje se bave utjerivanjem dugova, zapljenjuju automobile.
Kako bi naplatili svoje dugove, osiguravajuća društva, banke i leasing kuće prodaju »zaplijenjene« automobile po relativno povoljnim cijenama.
Banke i leasing društva ne žele iznositi podatke koliko građana ne plaća svoje dugove, no prema nekim procjenama u Hrvatskoj se godišnje zaplijeni oko 15.000 automobila, a svaka četvrta osoba ne otplaćuje automobil redovito.
U Zagrebu se na dva mjesta prodaju zaplijenjeni automobili: u TRCZ centru u Sesvetama i Auto Agramu u Trnju. U Auto Agramu trenutačno se prodaje oko 60 zaplijenjenih vozila. Više od pola vozila prodaje odjel za leasing Croatia osiguranja, koji je bankama osiguravao kredite za prodaju vozila.
Ponuda vozila je zaista raznolika, a većina vozila je stara dvije do četiri godine. Uz velik izbor malih gradskih automobila, u Auto Agramu mogu se naći i luksuzni automobili poput »mercedesa CLK« te nekoliko »wolksvagen passata« starih nepune dvije g
odine.Potencijalni kupac zaplijenjenih automobila ne može pak doznati tko je bivši vlasnik.
Prodavači zaplijenjenih automobila kažu da nema pravila kakvi se automobili najviše prodaju i kada ih se najviše plijeni. Velika većina zaplijenjenih automobila je
i registrirana.Iz jedne osiguravateljske kuće neslužbeno doznajemo da je najveći problem sa zapljenom vlasnika luksuznih automobila, jer se često voze u inozemstvu. Najmanje je pak problema s vlasnicima manjih i srednjih automobila koji, svjesni da više ne mogu plaćati rate kredita, ponekad i sami dovezu automobil na zapljenu.
U slučaju kada je automobil kupljen na leasing u prometnoj knjižici vozila je kao vlasnik upisana leasing kuća, a kada se automobil kupuje na kredit u prometnoj knjižici je kao vlasnik upisan korisnik kredita. Prema tome, može se dogoditi da osoba koja je kupila automobil na kredit jednostavno proda automobil, iako joj u ugovoru o kreditu s bankom stoji da je to, dok se ne otplati kredit, zabranjeno.
Problemi s otplatom kredita javljaju se periodično i u sredinama gdje neka velika tvrtka ode u stečaj. Tada velik broj radnika ostane bez posla, više nema mogućnosti plaćati rate kredita, te im se auti nađu »na bubnju«. Iako mnogo prodavača i banaka reklamira iznimno niske rate kredita za nove automobile, prije podizanja kredita - pamet u glavu, jer banke i osiguravajuća društva na zanimaju razlozi neplaćanja već samo njihova naplata.
Tomislav Tadić