Slobodna Dalmacija: 21. 02. 2006.

Dobra i loša vijest

Frenki LAUŠIĆ

Ovaj ponedjeljak ponudio je građanima Hrvatske, kako to već u životu ide, jednu dobru i jednu lošu vijest, koje su međusobno povezane. Prvo loša vijest: Hrvatska je u 2005. zabilježila nastavak porasta robnog deficita, a za razliku od godine prije uvoz je ponovno rastao brže od izvoza, pa je i pokrivenost uvoza izvozom smanjena na 47,5 posto. Tako je uvoz povećan za 1,95 milijardi dolara, a izvoz za 784,8 milijuna USD, dok je deficit robne razmjene u 2005. bio za 1,17 milijardi dolara veći nego 2004. Ti podaci dovoljno govore o osnovnoj karakteristici hrvatskog gospodarstva, koje još uvijek počiva na uvozu, dok izvoz drastično zaostaje. Ponovno vraćanje negativnog trenda bržeg rasta uvoza od izvoza najlošija je vijest u toj priči.

Dobra vijest je stigla iz Vlade, gdje je premijer Ivo Sanader svečano otvorio 15 ureda Hitro.hr servisa. Otvaranjem tih ureda, osim smanjenja troškova, cijeli postupak otvaranja trgovačkog društva s ograničenom odgovornosti traje pet dana, podatak je iz Financijske agencije. Poduzetnici su na taj način uštedjeli oko 1000 kuna i minimalno desetak radnih dana, a umnogome su izbjegnuti "kanali mita i korupcije". Doduše, mana u realizaciji ovog projekta je, pokazala je jedna anketa Hrvatske udruge poslodavaca, što čak 70 posto poduzetnika ne zna za ovaj projekt. Zbog toga bi Vlada, ali i poslodavci i obrtnici morali mnogo više raditi na "reklamiranju" ovog servisa, koji omogućuje brže otvaranje novih tvrtki.

Ono što povezuje vijest o rastu robnog deficita i vijest o otvaranju 15 ureda Hitro.hr servisa, jest to što se taj servis realizira upravo zato da bi omogućio brži rast domaćeg gospodarstva i jačanje njegove konkurentnosti. Neugodna je spoznaja kako je upravo u godini kada je Hitro.hr servis počeo s radom, ponovno vraćen negativni trend bržeg rasta uvoza od izvoza. No, Hitro.hr tek treba zaživjeti u "punom sjaju", te nam preostaje nada da će uz druge Vladine mjere i življe poduzetničke vode, i domaće gospodarstvo biti znatno konkurentnije inozemnim proizvodima.