Vjesnik: 22. 03. 2006.
Tri suca Vrhovnog suda odobravat će prisluškivanje
Ujedinile bi se Protuobavještajna i
Obavještajna agencija, a zadržala bi se Vojno obavještajna agencijaHrvatska će, prihvati li Sabor paket novih zakona o sigurnosno-obavještajnom sustavu o kojemu će u srijedu raspravljati Vlada, umjesto dosadašnje tri ubuduće imati dvije tajne službe, jednu civilnu i jednu vojnu. Ujedinile bi se Protuobavještajna agencija (POA) i Obavještajna agencija (OA), a zadržala bi se Vojno obavještajna agencija (VOA).
To je samo jedna od novina koje se predviđaju u paketu zakona na kojem je nekoliko mjeseci radila ekipa stručnjaka na čelu s ravnateljem POA-e Tomislavom Karamarkom, a koji uključuje zakon o sigurnosno-obavještajnom sustavu, o informacijskoj sigurnosti, te zakon o zaštiti tajnih podataka. O tome su se u ponedjeljak usuglasili i predsjednici države, Vla
de i Sabora.U javnosti se proteklih mjeseci nagađalo o tome da bi po novome ministar unutarnjih poslova dobio mnogo veće ovlasti nad tajnim službama, čak da bi u njegovoj nadležnosti bilo i odobrenje o prisluškivanju. Novi zakon, međutim, to ne predviđa, n
ego bi odobrenje o prisluškivanju davala tri suca Vrhovnoga suda.Osnovao bi se i operativno-tehnički centar za nadzor telekomunikacija koji bi provodio prisluškivanje, a najavljuje se i povratak UNS-a, ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, unutar kojeg bi djelovale nadzorna služba i središnja analitika. Ono što će sigurno pozdraviti današnja oporba, prijedlog je da ubuduće na čelu saborskog Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost bude zastupnik neke oporbene stranke.
Član tog odbora Ante Markov slaže se s nekim od najavljenih promjena, prije svega s ujedinjavanjem POA-e i VOA-e. Pozitivnim ocjenjuje i odustajanje od toga da ministar unutarnjih poslova odobrava prisluškivanje, ali ga zabrinjava najava povratka UNS-a.
»Treba još dobro razmisliti o tome, kako se ne bi dogodilo da UNS postane ono što je bio u prošlosti. Njegove bi ovlasti kao operativnog tijela, ako to ostane u prijedlogu zakona, trebalo striktno precizirati«, kaže Markov, kojem ipak najviše smeta navodno smanjenje uloge Vijeća za civilni nadzor tajnih službi. »Umjesto da mu pozicija jača i da dobije veće ovlasti, namjenjuje mu se uloga fikusa. Bojim se da prijedlog o tome da Vijeće više neće moći izravno nadzirati rad POA-e niti njezine prostorije vodi njegovu ukidanju«, zaključuje Markov.
Treba racionalizirati obavještajno-sigurnosni aparat
Jarnjak: UNS bi imao zadaću stručnog nadzora
Ujedinjavanje postojećih tajnih službi pridonijelo bi njihovoj međusobnoj boljoj komunikaciji i učinkovitosti, ali i lakšoj i boljoj kontroli njihova rada, kaže Jarnjak
Predsjednik Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost Ivan Jarnjak u kraćem razgovoru za Vjesnik najvažnijom novinom ocjenjuje ujedinjavanje POA-e i VOA-e. Hrvatska treba, kaže, racionalizirati svoj obavještajno-sigurnosni aparat, a ujedinjavanje postojećih tajnih službi pridonijelo bi njihovoj međusobnoj boljoj komunikaciji i učinkovitosti, ali i lakšoj i boljoj kontroli rada.
Ne manje važnim smatra i prijedlog da predsjednik Odbora kojem je on danas na čelu ubuduće bude iz oporbenih redova. »To itekako govori o današnjoj HDZ-ovoj vlasti. A činjenica da bivša vlast na čelu s Račanovim SDP-om nije dopustila tada oporbenom HDZ-u ni da ima potpredsjednika tog odbora, nego su i predsjednik i potpredsjednik bili iz vladajuće koal
icije - mnogo govori o njima«, naglašava Jarnjak.Što se tiče povratka UNS-a, kaže da je iznimno bitan stručni nadzor tajnih službi. »UNS bi imao zadaću stručnog nadzora, dok bi parlamentarni nadzor te kontrola zakonitosti postupanja i dalje bili u nadležno
sti Odbora za unutarnju politiku«. Jarnjak odbacuje oporbene primjedbe o opasnosti da se ponove neka loša iskustva s UNS-om. »Koja loša iskustva? Pa, UNS nikad nije imao operativnu ulogu. Druga je stvar što je unutar UNS-a ustrojbena jedinica bio HIF. UNS će se baviti stručnim nadzorom i analitikom, a protiv toga valjda nije nitko«, ističe Jarnjak.Odgovara i na kritike iz dijela oporbe da novi zakon namjenjuje ulogu fikusa Vijeću za civilni nadzor.
»Mislim da takav oblik nadzora nad tajnim službama nema ni jedan parlament zemalja EU-a. Uglavnom je to zadaća parlamentarnog odbora, a ne nekog posebnog vijeća«, kaže Jarnjak, napominjući da stručni nadzor mora obavljati tijelo koje je za to i osposobljeno. Podsjećajući na to da je Vijeće dosad postupalo po ž
albama, napominje da je nerijetko dolazilo i do paradoksalnih situacija. Pojedini zaposlenici u sigurnosnim službama, naime, žalili su se Vijeću zbog problema iz radnih odnosa. »Time se stvara posebna kategorija ljudi u odnosu na sve druge zaposlenike koji su u sustavu državne uprave, a koji se zbog problema iz radnih odnosa obraćaju Upravnom sudu. Zato ulogu Vijeća treba čvršće definirati, a ne da se ono bavi i takvim stvarima«, zaključuje Jarnjak.Ivka Bačić