Jutarnji list: 25. 04. 2006.
Suprotno obećanju Vlade eurosuper 95 - 8,49 kuna
Piše: Goran Smiljanić
ZAGREB - Nove cijene naftnih derivata koje vrijede od ponoći gotovo su dosegle maksimum dopušten Pravilnikom. Ispod osam kuna ostao je samo Super 95, u skladu s najavama Vlade (iako bi već trebao koštati 8,6 kuna), no njega je i u Zagrebu već teško pronaći u prodaji na benzinskim crpkama.
Cijene ostalih goriva određuju se po tržišnom modelu, a apsurd je da se Eurosuper 95, s nižom razinom sumpora, dostupan na svakoj pumpi, za koji su građani vjerovali da ga Vlada “brani” (na dosadašnjoj cijeni od 7,98 kn), odletio je na gotovo punu dopuštenu tržišnu cijenu, 8,49 kuna!
Konkurencija će se pak i dalje ravnati prema Ini, trpeći gubitke u poslovanju. Prostora za manevar u odnosu na monopolista, naime, ima jako malo.
- Tifon se, kao ni do sada, neće slijepo držati Ininih cijena. Ono čega se držimo jest Pravilnik o određivanju cijena. No, u onom dijelu u kojem imamo kvalitetniji proizvod i smatramo da možemo napraviti korekciju u odnosu na "dogovorenu” cijenu Ine i Vlade, to ćemo, kao i do sada, činiti - kaže Nenad Porges, predsjednik Uprave Tifona. Uz to, Tifon kao i do sada na autocestama ima nešto višu cijenu goriva nego na c
rpkama izvan autocesta (Eurosuper 95 tako na autocesti kod Tifona stoji 8,31 kunu).No, s druge strane, direktor Petrola Hrvatska Igor Meh upozorava da Tifon i drugi distributeri više nemaju kvalitetnije gorivo od Ine: - Ina u zadnje vrijeme manjak kvalitetnog goriva iz vlastitih rafinerija nadopunjuje kvalitetnim uvozom od MOL-a, a naše probe su pokazale da Ina ima, da tako kažem, kvalitetom potpuno konkurentno gorivo - kaže Meh. Glede cijena, Petrol će, kaže njegov direktor, ostati na Ininim cijenama. - Ina je monopolist i naše je iskustvo da svako odstupanje prema gore od njenih cijena znači manju prodaju - kaže Meh.
Daljnja poskupljenja benzina ne mogu se izbjeći dok svjetske cijene nafte, a potom i cijene naftnih derivata na mediteranskom tržištu iz posljednjih tjedana strmo uzlazne ne krenu u silaznu putanju. No, to se ne očekuje, bar dok se ne smire kriza oko Irana i problemi u Nigeriji te ne povećaju zalihe goriva u SAD-u.
Zato je najvažnije pitanje gdje je granica poskupljenja goriva nakon koje će Vlada, kako bi izbjegla probleme s gospodarstvom, standardom i inflacijom, poduzeti još neke mjere osim dosad uobičajenih dogovora s Inom o zadržavanju cijene Supera 95 ispod osam kuna na račun Inine prodajne marže. Na primjer, po uzoru na brojne europske države privremeno smanjiti trošarine na naftne derivate ili promijeniti način izračuna maloprodajnih cijena goriva kako se PDV ne bi plaćao i na trošarine i izdvajanja za ceste nego samo na proizvodnu cijenu.
Međutim, takve bi mjere smanjile već planirane prihode državnog proračuna (više od polovice maloprodajne cijene goriva ide državi za dva poreza i izdvajanja za ceste) i tako stvorile teško rješive probleme, jer bi Ministarstvo financija 100 milijuna kuna izgubljenih smanjivanjem trošarina na naftne derivate teško moglo nadoknaditi negdje drugdje u "napregnutom" proračunu.
Prema riječima Branka Vukelića, ministra gospodarstva, Vlada će nastojati zadržati cijene goriva na podnošljivoj razini zbog njihova utjecaja na životni standard i pritom će "razmotriti sve moguće modele". No, neovisni analitičari ne očekuju da će se najnoviji rast cijena nafte značajnije odraziti na inflaciju u Hrvatskoj - posebice ako ne bude dugotrajna, odnosno ako se riješe globalne političke nesuglasice.
U Hrvatskoj monopol, a u EU tržišni model
Razlike u cijeni goriva između Hrvatske i drugih zemalja, posebice Mađarske, koje je Jutarnji list danas objavio, izazvale su brojne reakcije čitatelja. Potrebno je istaknuti da su te tablice tek uvjetno usporedive, jer se od zemlje do zemlje razlikuju modeli izračuna cijena, kao i udio države (porez, trošarine) u cijeni.
Usto, Mađarska je usred izbora pa se svi potezi aktualne vlade (kao što su smanjivanje trošarina i sl.) moraju čitati u tom kontekstu.
Osim toga, Hrvatska je specifična i zbog monopolnog položaja Ine, koja cijene mijenja svaka dva tjedna, dok se u drugim zemljama cijene mijenjaju tržišno - odnosno na dnevnoj razini, zbog velike konkurencije, pa je moguće i vjerojatno da se u, primjerice, Italiji ili Mađarskoj, na dvije pumpe u istoj ulici (MOL-a i Shella), naiđe na - različite cijene. U Hrvatskoj se, pak, svi povode za Ininim "diktatom". (G. S.)
Maksimalno dopuštene cijene prema Pravilniku za utvrđivanje cijena naftnih derivata u razdoblju od 25. 4. do 8. 5:
Eurosuper 95 niskosumporni: 8,70 kuna/l; Eurosuper 95: 8,66 kuna/l; Super 95: 8,61 kuna /l; Eurosuper 98: 8,77 kuna/l; Eurodiesel ns (niskosumporni): 7,76 kuna/l; Eurodiesel: 7,68 kuna/l; Diesel: 7,59 kuna/l; Loživo ulje: 5,03 kuna/l