Večernji
list: 27. 05. 2006.
Što
očekuje Srbiju nakon što se raspala i posljednja državna zajednica u kojoj je
dominirala
Prepuštena sama sebi, Srbija mora mijenjati
ustav, vladu
Autor:
Predrag PETROVIĆ
I posljednja
sastavnica bivše SFRJ, Crna Gora, dala je otkaz "bratskoj" Srbiji,
koja se svim silama borila da očuva privid zajedničke države. Da se Srbija
teško odvojila od svojih južnih susjeda, svjedoči i ponašanje predsjednika i
premijera Srbije koji su, na vijest o neovisnosti Crne Gore, šutjeli do
posljednjeg časa. Naime, odlučili su se "braniti šutnjom" dok
Republička referendumska komisija ne potvrdi konačne rezultate crnogorskog
referenduma. Međutim, je li Srbija zaista bila toliko vezana za Crnu Goru ili
je samo nespremna na vlastitu samostalnost?
Nakon pada
Miloševićeva režima 5. listopada 2000. godine, vlastima najprije u SRJ pa SiCG
postavljeni su uvjeti za početak pregovora o stabilizaciji i pridruživanju
Europskoj uniji, koji su se uglavnom odnosili na (ne)ispunjavanje obveza prema
Haaškom sudu. Baš zbog neispunjavanja obveza razgovori sa Srbijom i Crnom Gorom
su zaustavljeni, a nastavljeni će biti kad se Ratko Mladić, najtraženiji haaški
optuženik, nađe u Scheveningenu. Nakon referenduma u Crnoj Gori svaka članica
bivše državne zajednice nastavlja svoj put u Europu samostalno.
Ksenija
Milivojević, bivša predsjednica Odbora za europske integracije u srpskom
parlamentu, a sada glavna tajnica NVO "Europski pokret u Srbiji", za
Večernji list kaže: Crna Gora će 12. lipnja od Vijeća ministara Europske unije
dobiti mandat za pregovore o stabilizaciji i pridruživanju EU, no to ne mogu
reći za Srbiju. Najprije Ratko Mladić mora u Haag, pa se tek tada može
razmišljati o daljnjim pregovorima.
Za Srbiju bi 31.
svibnja mogao biti važan datum jer bi tada Europska komisija trebala pokušati
formulirati budući mandat Srbije za odvojene pregovore o stabilizaciji i
pridruživanju. Ksenija Milivojević vidi dvije varijante mogućeg mandata: Prva
je varijanta takozvani "prazan" mandat, prema kojem bi Srbija od
Vijeća ministara dobila dopuštenje za nastavak pregovora tek kad ispuni obveze
prema međunarodnoj zajednici. Druga opcija predviđa da Srbija ne dobije mandat
za pregovore o stabilizaciji i pridruživanju Europskoj uniji.
Ministri Europske
unije na sastanku 31. svibnja konstatirat će da je Srbija pravni sljednik SiCG
te će na nju prenijeti obveze koje je bivša država imala prema međunarodnoj
zajednici. Velik teret međunarodnih obveza odnosi se na financijske institucije
jer je Srbija naslijedila članstvo u Međunarodnom monetarnom fondu, a samim tim
i obveze prema Pariškom i Londonskom klubu vjerovnika. Kako kaže guverner
Narodne banke Srbije, obveze prema tim dvama klubovima redovito se ispunjavaju.
Iako je riječ o 6,5 milijardi eura duga europskim institucijama, prema svemu
sudeći, daljnji pregovori s MMF-om teći će bez problema za Srbiju jer je ona i
dosad figurirala kao jedinstvena država u odnosu na tu instituciju. Razgovori
su vođeni sa svakom članicom pojedinačno s obzirom na gospodarske sustave koji
su bili odvojeni i potpuno različiti.
Srbija se
trenutačno suočava i s velikim opterećenjima na plaće, skupim kreditima, lošom
i skupom infrastrukturom... Jedan od ključnih problema jest i nedostatak
stručnog kadra, odnosno povratak stručnjaka koji su iz Srbije emigrirali do
2000., te "menadžerskog znanja. Vlada treba otkloniti mnoge zapreke da bi
stvorila ozračje za normalno gospodarsko poslovanje. Prvi korak bilo bi
zapošljavanje novog kadra, koji bi državne interese stavio iznad stranačkih.
Nepostojeći
resori
U srpskom
parlamentu najprije bi trebalo izglasovati deklaraciju o nezavisnosti Srbije.
Taj bi dokument bio osnova za donošenje novog ustava Srbije u kojem bi se
predvidjeli resori kojih sada na republičkoj razini nema, kao što su
ministarstva obrane i vanjskih poslova. Druga je
mogućnost da se ti resori osnuju promjenom zakona o ministarstvima.
Medijska
nagađanja o političkom stanju u Srbiji nakon crnogorske neovisnosti su brojne.
Tako se, primjerice, govori da će izbori biti održani već 24. rujna. Kad je riječ
o rekonstrukciji vlade, tvrdi se da postoje već gotova rješenja, pa bi sadašnji
ministar obrane SiCG Zoran Stanković mogao preuzeti funkciju ministra obrane
Srbije. U slučaju pak ministarstva vanjskih poslova i ministarstva za ljudska i
manjinska prava, odnosno dosadašnjih ministara Vuka Draškovića i Rasima
Ljajića, situacija je sporna. Ako Draškoviću bude ponuđeno mjesto
potpredsjednika vlade, na mjesto ministra vanjskih poslova doći će Čedomir
Antić iz G17+. Ako pak Drašković odbije taj poziv, na mjesto potpredsjednika
vlade doći će opet netko iz G17+. Sadašnju vladu podržavaju članovi
Miloševićeva SPS-a, koji su se u nekoliko navrata izjašnjavali protiv
Draškovića te zahtijevali njegovu smjenu. Ako pak Draškoviću bude dodijeljena
funkcija ministra vanjskih poslova Srbije, SPS će se povući iz vlade te
Koštunicu i drugove tako ostaviti bez podrške, utirući put novim izborima.
Premda je, prema
ocjenama javnosti, Rasim Ljajić odlično obavljao posao ministra za ljudska i
manjinska prava, neizvjestan je njegov ostanak u republičkoj vladi jer je
sklopljen dogovor između Koštuničina DSS-a i stranke koja oponira Ljajiću, a to
je SDA Sulejmana Ugljanina.
Kosovu neovisnost
Nakon referenduma
u Crnoj Gori i izglasavanja neovisnosti, svi su se političari okrenuli Kosovu i
rješavanju toga gorućeg pitanja. U tijeku je peti krug pregovora o Kosovu, tema
kojega je zaštita vjerske i kulturne baštine na Kosovu. Šef albanskog
izaslanstva izrazio je spremnost na dogovor, osporivši odlučnost srpske strane
da se u dovoljnoj mjeri otvori pitanju zaštite baštine. Raspadom SiCG jasno je
da će srpskoj strani biti mnogo teže očuvati teritorijalnu cjelovitost i
integritet.
Na to su sve
vrijeme upozoravali srpski političari te isticali da bi Kosovo bilo lakše
očuvati u sklopu zajednice. Kosovski političari već su odavno iznijeli stav da
se Kosovo više nikada neće vratiti u sastav Srbije te da ono polagano ide prema
svojoj neovisnosti.
Vojvodini autonomija
Posljednjih
mjeseci pojačava se napor vojvođanskih stranaka da ostvare autonomiju
pokrajine, koju je Milošević ukinuo kad je došao na vlast. Međutim, ne može se
reći da su čelnici stranaka složni kad je riječ o detaljima autonomije.
Naime, Andras
Agoston, vođa Demokratskog saveza vojvođanskih Mađara, zalaže se za
ostvarivanje plana o 64 županije, koji podrazumijeva ujedinjenje svih općina na
sjeveru Vojvodine koje su nekad bile pod mađarskom vlašću te njihovo pripajanje
Mađarskoj. Njegov prijedlog podržavaju Pal Sandor (DZVM) i Laslo
Rac Sabo (MGS). S druge strane, vođa najveće stranke nacionalnih manjina u
Vojvodini, Saveza vojvođanskih Mađara, ostaje pri zahtjevu za autonomiju
Vojvodine, koja je uspostavljena početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća.
Nova država Srbija
morat će se suočiti s pitanjem autonomije Vojvodine jer je to bio dio dogovora
između vojvođanskih i srbijanskih političkih stranaka 5. listopada 2000. kada
se rušilo Miloševića. Savez vojvođanskih Mađara započeo je ozbiljan dijalog s
Koštuničinim DSS-om o autonomiji Vojvodine. U razgovore će biti uključeni i predstavnici Demokratske stranke te
ostale demokratski orijentirane stranke.