Vjesnik:
29. 05. 2006.
Povratak korijenima
VESNA
KUSIN
Europa treba
priznati kršćanske korijene i na njih biti ponosna. Mudra žena Merkel javno se založila za tu ideju
Europski ustav
opet bi mogao postati predmetom burnih rasprava, poput onih pri početnom
definiranju općih odrednica, ali i onih zbog kojih je referendumski odbačen u
Francuskoj i Nizozemskoj, a posredno tek i u Velikoj Britaniji koja je, poučena
tim iskustvom, već predviđeno izjašnjavanje Britanaca, s istim očekivanim
rezultatom, odgodila ad calendas graecas. Druge zemlje (od kojih su Danska,
Češka i Austrija već javno negodovale) u taj postupak plebiscitarnog
»(ne)prihvaćanja« temeljnog dokumenta EU-a nisu se ni upuštale. Što bi sada,
nakon podugačke šutnje, zbog smirivanja strasti, o ustavu, bez kojeg ujedinjena
Europa ne može a ipak pokušava funkcionirati, moglo izazvati nove polemike?
Njemačka
kancelarka Angela Merkel hrabro je javno izrazila vlastito uvjerenje da bi u
europskom ustavu trebalo biti spomenuto kršćanstvo koje je olako iz njega
ispušteno, unatoč zalaganjima Ivana Pavla II., ali i drugih, koji je ne bez
razloga smatrao da se Europa ne bi trebala odreći kršćanskih korijena. Kreatori
ustava, gurnuvši glavu u pijesak, odbacili su kršćanstvo u ime sekularizma,
uvjereni da će tako izbjeći druga vjerska suočavanja. Ali prije no što su se
nadali, i bez kršćanstva u jednako tako odbačenom ustavu, Europa se bolno iz
svoje navodno sekularizirane pozicije suočila upravo s drugim religijama na
svome tlu. I ne samo s vjerskim uvjerenjima, nego i drukčijim svjetonazorima
što proizlaze iz kulturnih i civilizacijskih krugova početno determiniranih
drukčijim religijskim temeljima. Pokušaj obračuna nametanjem unificiranih
pravila koja udaraju i po glavi kršćana, pa i ograničavanjem useljavanja
drukčijih (čime se krše ljudska prava i slobode), slabašan je i neuvjerljiv
pristup zajedništvu u koje se Europa zaklinje. O dijalogu, ravnopravnom
(iluzionističke li kategorije) da se i ne govori. A sve stoga što je
zaboravljena ona biblijska "poštuj drugoga kao samog sebe". Kako će
Europa, primjerice, uvažiti islam, ako ne uvažava vlastito kršćanstvo u svim
njegovim izvedenicama?
Možda bi je
trebalo podsjetiti na riječi Alberta Einsteina obznanjene prije četrdesetak
godina: »…Moje duboko uvjerenje u Božju opstojnost, koji se posvuda u svemiru objavljuje,
temelj je i moje egzistencije i vjere. Ja sam židov, ali fascinirajuća slika
Isusa iz Nazareta na mene je ostavila neizbrisiv pečat… Nitko se
nije pokazao takvim kao On. Zaista samo je jedno mjesto na svijetu bez ikakve
tame, a to je osoba Isusa Krista. U njemu nam se Bog na najjasniji način
predstavio. Njega ja štujem i njemu se klanjam«. Što od Einsteina Europa može naučiti? Prvo, poštivanje sebe (ja sam
židov), drugo, uvažavanje drugog i drukčijeg (Isusa štujem i njemu se klanjam)
i treće, što proizlazi iz prethodnoga: uspostava dijaloga.
Europa, dakle,
treba priznati vlastite kršćanske korijene i na njih biti ponosna, a onda će s
te pozicije, ako se oslobodi zaslijepljenosti sekularizmom kao primarnim
postulatom, moći razumjeti i prihvatiti druge te s njima uspostaviti dijalog, a
sve na korist općega dobra, pa i mira. Dugoročno zadaća je teška, ali
isplativa. Samo treba imati dobre temelje, pa i ustavne. Mudra žena Merkel to
je shvatila i javno se za tu ideju založila. Uspije li dobiti podršku i
oživotvoriti tu ideju te Europu vratiti kršćanskim korijenima, njezino će ime
velikim slovima biti upisano u europsku povijest.