Slobodna Dalmacija: 08. 06. 2006.
OTKRIVAMO KAKO SU MINISTAR GOSPODARSTVA I PREDSJEDNIK
UPRAVE GORAN VUKASOVIĆ PRIHVATILI UGOVOR ZA ČETIRI PANAMAX TANKERA
ZANEMARILI UPOZORENJA "Slobodna" u posjedu
dokumentacije koja potvrđuje kako su u srpnju prošle godine predsjednik
Nadzornog odbora Brodosplita Branko Vukelić i direktor Brodogradilišta Goran
Vukasović, unatoč upozorenjima tadašnjeg predsjednika Uprave Predraga Čudine o
spornim pobočnim pismima, prihvatili ugovor o gradnji četiri panamax tankera s
njemačkom kompanijom "Wessels"
Piše: Igor CAKTAŠ
Nakon informacije da je austrijski Interpol otkrio kako je Brodosplit
sudjelovao u pranju četiri milijuna dolara, došli smo do dokumentacije koja
potvrđuje kako su predsjednik Nadzornog odbora Brodosplita Branko Vukelić,
ministar gospodarstva, i predsjednik Uprave Brodosplita Goran Vukasović, (u to
vrijeme samo direktor Brodogradilišta), unatoč upozorenjima, prihvatili ugovor
za gradnju četiri panamax tankera s njemačkom kompanijom "Wessels".
Interpolova otkrića
U tom ugovoru, potpisanom u
Splitu 15. srpnja prošle godine, sporna su tzv. pobočna pisma br. 2. i 3.
kojima se Brodosplit obvezao naručitelju za opremanje tankera, te za
konzultantske usluge, isplatiti šest milijuna dolara. Zbog ugovaranja te
isplate, podnositelj anonimne kaznene prijave protiv čelnih ljudi Brodosplita,
među njima Vukelića i Vukasovića, a poslane Državnom odvjetništvu, sumnja na
pranje novca.
Austrijski Interpol je utvrdio
kako su četiri milijuna dolara, koje je škver platio tvrtkama na Cipru,
završila na posebnom računu Hypo banke u Beču, odakle ih je preuzeo Drago
Maček, vlasnik zagrebačke tvrtke "Iceberg International Trading",
koja je bila posrednik u sklapanju posla s "Wesselsom".
Koktel dolara i eura
Panamax tankeri ugovoreni su u
koktelu valuta, u dolarima i eurima, svaki za po 51,5 milijun dolara. Škver se
Pobočnim pismom 2. nakon primitka uplate obvezao platiti četirima tvrtkama na
Cipru kao naručiteljima tankera milijun dolara po brodu za tzv. kupčevu
isporuku odnosno opremu, te 510.500 dolara po brodu za konzultantske usluge
prema Pobočnom pismu 3.
Na sjednici NO-a Brodosplita
održanoj 21. srpnja 2005. tadašnji predsjednik Uprave Predrag Čudina predložio
je izbacivanje pobočnih pisama 2. i 3. iz ugovora, ali to nije prihvaćeno. Čudina
je upozorio kako kod potpisivanja ugovora nije uobičajeno potpisivati i pobočna
pisma jer je situacija čišća kada je sve sadržano u ugovoru, napomenuvši da su
pobočna pisma uvrštena u ugovornu cijenu.
"Pobočno pismo 2. je
standardna ’kupčeva isporuka’ i vrlo je neobično da je ona uključena u cijenu
broda. Pregledom stavki ne nailazi se ni na jednu koja nije iznesena u
uobičajenom opsegu isporuke na brodovima za druge kupce, a kada to nije
uključeno u ugovornu cijenu broda", preneseno je u zapisniku Čudinino
upozorenje.
Potpisivanjem ugovora s
"Wesselsom" do iznimno visoke provizije od gotovo milijun dolara po
brodu došla je Mačekova tvrtka "Iceberg International Trading". Austrijski
Interpol potvrdio je kako je novac preko Pobočnog pisma 2. stigao do Mačeka,
što je okarakterizirao kao pranje novca, a znalci sumnjaju da se radi o vidu
dodatne provizije.
Bilo još ponuda
Vukelić i Vukasović na
konferenciji za novinare, održanoj nakon sjednice NO-a, kazali su kako će
ugovor s "Wesselsom" - biti potpisan iako je sve već bilo gotovo. Vukelić
je na upit o postojanju drugih, povoljnijih ponuda, kazao kako je - dobro da ih
Brodosplit ima.
Švedska tvrtka "Marinvest
Shipping", s kojom je škver ugovorio gradnju četiri panamaxa, željela je
ugovoriti još dva po cijeni od 51 milijun dolara, te dva u opciji. Tvrtka
"Scorpio", sa sjedištem u Monaku, željela je ugovoriti dva panamaxa
po cijeni od 52 milijuna dolara.