Slobodna Dalmacija: 12. 06. 2006.
NEMOGUĆA MISIJA VLADINA ŽELJA DA ŠTO
VIŠE ZARADI OD PRIVATIZACIJE
NAFTNE KOMPANIJE KOSI SE S JAČOM KONTROLOM CIJENE
BENZINA
ILI JEDNO ILI DRUGO Vladina politika utjecaja na cijene
naftnih derivata u suprotnosti je s njezinom namjerom da od prodaje Ininih
dionica dobije što više novca. Zadržavanje regulativne uloge države u
formiranju cijena goriva sasvim sigurno će umanjiti cijenu dionica
Piše: Frenki LAUŠIĆ
Premijer Ivo
Sanader je na svečanosti dodjele Zlatne dionice još jednom potvrdio kako će u
rujnu ove godine Ina izlistati svoje dionice na Zagrebačkoj burzi i na taj
način još ojačati domaće tržište kapitala. No, paralelno
sa pričom o privatizaciji Ine Vlada "bije bitku" i s energetskom
problematikom, posebno s reguliranjem cijene Ininih goriva.
U tom je značajno što je
aktualna i buduća Vladina politika utjecaja na cijene Ininih naftnih derivata
dobrim dijelom u suprotnosti s namjerom Vlade da od prodaje Ininih dionica
dobije što više novca. Naime, bilo koji investitor koji dobije informaciju da
država namjerava zadržati regulativnu ulogu u formiranju cijena goriva na
Ininim crpkama, sasvim sigurno će umanjiti iznos za Inine dionice.
"Tihi rat"
Vlada, međutim, ne odustaje od
privatizacije Ine u ovoj godini, ali zato traje "tihi rat" na
relaciji Ina - Ministarstvo gospodarstva - Vlada glede Pravilnika o izračunu
cijena goriva. U Ini, naravno, inzistiraju na što "mekšoj" državnoj
regulativi, a za taj pristup imaju neke zagovornike u Vladi, dok je Branko
Vukelić, ministar gospodarstva, "tvrdi" zagovornik jake državne
regulacije. Podsjetimo, Vukelić je niz puta govorio kako zbog socijalne
osjetljivosti ova Vlada neće dopustiti nekontrolirani rast cijena naftnih
derivata kao ni rast cijene plina. Ministar zamjera Ini i nedovoljnu
transparentnost u iskazivanju strukture cijene. Zbog toga su u medijima
osvanuli proturječni tekstovi o cjenovnoj politici Ine.
Bez popuštanja
Neki su prenijeli informacije
kako će se najvjerojatnije postići dogovor da Vlada više neće kontrolirati
cijenu eurosupera 95, nego da će "čuvati" cijenu visokosumpornog
supera 95. Posljedica toga bi bila da bi razlika u cijeni litre supera 95 i
eurosupera 95 iznosila oko jedne kune, što bi vozačima bio dobar
"poticaj" da kupuju super 95. Pri tome je Ina naručila studiju o
utjecaju niskosumpornog benzina na motore koja bi trebala pokazati koji ga
automobili mogu koristiti bez straha od kvarova.
Međutim, iz Ministarstva
gospodarstva opovrgavaju da su odlučili popustiti Ini u zahtjevima da se uvozni
eurosuper 95 oslobodi regulatorne ruke Vlade.
Bit će, stoga, zanimljivo
vidjeti hoće li u "tihom ratu" za cjenovnu politiku Ine pobijediti
"socijalna" ili "tržišna" politika, ili će se, pak, što bi
bilo optimalno, pronaći neki kompromis između ta dva, vječno suprotstavljena
"društvena nagona".
Socijalna politika i tržišna logika
Dok se ministar gospodarstva
rukovodi socijalnim načelima, čelnici Ine tvrde da je Ina prije 2000. i bila
gubitaš jer se preko njezinih "leđa" prelamala socijalna politika.
Ina je, promjenom cjenovne politike, od tada postala vrlo profitabilna tvrtka,
a sada je u situaciji da joj visoke cijene nafte na svjetskom tržištu umnogome
ograničavaju cjenovnu politiku. To se prvenstveno odnosi na niskosumporni
eurosuper 95, koji će Ina do 2009., odnosno do završetka modernizacije
rafinerija u Sisku i Rijeci, morati uglavnom uvoziti, pa bi svaki jači pritisak
na Inu da ne korigira cijene tog derivata loše utjecao na njezino poslovanje.
Racionalnost i potrošnja
Jedino Europska unija radi na
usporavanju rasta potrošnje nafte, a u Europi je maloprodajna cijena nafte
visoka u odnosu na SAD, čije neracionalno trošenje nafte zbog niskih cijena
predstavlja glavni uzrok aktualnim šokovima na svjetskom tržištu nafte.
Tomislav Dragičević, predsjednik Uprave Ine, u pravu je kada kaže kako u toj
priči Hrvatska ipak spada u europsko okružje, koje se mnogo racionalnije ponaša
kada je u pitanju energetska problematika.