Vjesnik:
13. 06. 2006.
Odnos između pučkog pravobranitelja i tijela državne
uprave se poboljšava, no bilo bi još bolje kada bi se odnos uprave poboljšao
prema građanima
Pučki pravobranitelj Jurica
Malčić podnio je nedavno izvješće o radu Hrvatskom saboru za 2005., što je bio
povod za razgovor s njim.
• U izvješću Hrvatskom saboru
apostrofirali ste upravu kao područje u kojem građani najteže ostvaruju svoja
prava?
- Temeljna zadaća pučkog
pravobranitelja odnosi se na stanje u državnoj i lokalnoj upravi. Stanje su tu poboljšava, no presporo i treba mijenjati odnos prema
građanima. Najveći problem je što se dio državne i lokalne uprave još odnosi
prema građanima kao vlast, a ne kao javni servis.
• U čemu se to najviše očituje?
- Očituje se u
tome da građani čiji upravni postupci traju predugo ne dobivaju, a što je
zakonska obveza, obavijest o tome zbog čega postupak toliko traje. To se mora
mijenjati jer ako se neki slučaj ne riješi u određenom roku, državna uprava
mora obavijestiti građane o razlozima. U mirovinsko-invalidskom, obnovi,
denacionalizaciji, imovinsko-pravnim poslovima imamo postupaka, osobito
žalbenih, koji traju godinama.
• Možete li navesti neki primjer, gdje ste najčešće intervenirali?
- Ako u spisu
vidimo da je riječ o nekom životnom pitanju za građanina, primjerice ako obnova
bezrazložno traje dvije, tri godine, interveniramo. Moram istaknuti da se odnos
između pučkog pravobranitelja i tijela državne uprave poboljšava, no bilo bi
još bolje kada bi se odnos uprave poboljšao prema građanima. Najčešće smo
intervenirali kod dugotrajnosti postupaka, iako ima i žalbi na ponašanje
službenika, zakonitost i pravilnost postupanja. Nered je
uvijek podloga za mito i korupciju.
• Najavljuje se reforma uprave.
- Ona je
potrebna, no to ne smije zaustaviti konkretne pomake u provedbi zakona. Zakon o
općem upravnom postupku dobra je podloga za postupanje, ali ga treba
primjenjivati.
• Kakvo je stanje s Upravnim
sudom?
- Na tom sudu ima neriješenih
oko 40.000 predmeta, a imamo pritužbi na neriješene predmete iz 2002. i 2003.
Upravni sporovi bi se trebali rješavati u manje od tri godine, što se sada
smatra razumnim rokom. Upravni postupak ne bi smio trajati dulje od dva
mjeseca, jer je tu riječ o primjerice lokacijskim i građevinskim dozvolama,
pravima iz mirovinskog osiguranja, a onda spor traje godinama. Treba osnovati
ili specijalizirane upravne sudove, ili uvesti dvostupanjsku zaštitu na
Upravnom sudu, ali i već sada treba imenovati i nove suce.
• Stanje u pravosuđu?
- Vidim pomake u
pravosuđu, u tom smislu što je Vrhovni sud počeo primjenjivati ovlasti kontrole
rada nižih sudova. Vrhovni sud je u sklopu programa ažuriranja zatražio od
sudova da naprave programe rješavanja predmeta, ali kroz to idu i u analizu
referada pojedinih sudaca, što je najbolji put.
• Što je s inicijativom da se uključite u kontrolu ažurnosti sudova?
- Tu sam
inicijativu obnovio i ona je u Saboru imala dobar odjek. Građanima treba
omogućiti da imaju bolji uvid u rad sudova, a to se može postići preko
pravobranitelja. Mogli bismo biti dobar posrednik između građana i sudova da se
predmeti brže rješavaju. To se odnosi samo na sudsku upravu, a ne bi značilo
miješanje u konkretne sudske postupke.
• U javnosti je prezentirano loše stanje u zatvorskom sustavu, a na to
ste upozorili i u izvješću.
- Stanje nije
dobro jer se krše prava zatvorenika, ali je bolje nego što se to prikazuje u
određenim medijima.
• I segment za štite socijalnih prava je osjetljiv.
- Na tome je velik naglasak, jer
će to biti ključno pitanje za sve. Vrlo je nizak prag izdržljivosti nekih
kategorija. Socijalno su ugroženi ne samo umirovljenici, pogotovo oni novi,
nego i ljudi koji rade kod poslodavaca, obično privatnih, koji krše sva njihova
prava. Tu mnogo više trebaju učiniti inspekcije, a pomaci su potrebni i u
radnom sudovanju.
Dobra suradnja s ministarstvima
• Kakva je suradnja s državnim
tijelima, imaju li dovoljno sluha za vaše primjedbe i sugestije?
- Ove godine smo u tom smislu
zadovoljniji, možda i zato što smo baš inzistirali na odgovorima, i to od
ministara. Vrlo je mali broj državnih tijela, pogotovo onih središnjih, koji se
ne očituju na naše primjedbe i preporuke. Osim pojedinačnih pritužbi, ministre
upozoravamo na stanje u pojedinim segmentima njihova resora. Zadovoljan sam
njihovim reakcijama jer to završava ili zakonskim inicijativama, ili promjenom
podzakonskih propisa.
Biljana Bašić