Vjesnik: 19. 06. 2006.
(Ne)zaštićeni potrošači
IVANA KNEŽEVIĆ
Iako se mnogima
čini da na našem tržištu vrijedi samo divlji zakon jačeg, Hrvatska se ipak
malim koracima, u svim segmentima, približava onom što zovemo uređeno društvo.
Najava da će do kraja godine biti donesen novi pravilnik o deterdžentima koji
će propisati što točno deklaracije pojedinih proizvoda moraju sadržavati, samo
je još jedan prilog tome. Budući da je riječ o prilično »problematičnim«
proizvodima oko kojih se već podignulo dosta bure u javnosti, jasno je koliko
će značiti uvođenje reda na tom području. Borba oko deklariranja proizvoda
traje kod nas već godinama, a nejasne, nepotpune i nečitke deklaracije na
detedžentima samo su paradigma kako se pojedini proizvođači odnose prema
kupcima u Hrvatskoj. Nije nikakva novost da nas jedan dio stranih, i to
renomiranih proizvođača, tretira kao građane drugog reda i na našem tržištu
prodaje proizvode koji su u njihovim zemljama zabranjeni.
Toj tvrdnji ide u
prilog i nedavna sudska presuda kojom je čelnik Udruge »Potrošač« Ilija Rkman
oslobođen optužbe za klevetu za što ga je teretio proizvođač deterdženta
»Ariel«. On je, naime, ustvrdio da »Ariel« za hrvatsko i zapadnoeuropsko
tržište nije iste kvalitete te da je nedopustivo što je deklaracija na njemu za
hrvatsko tržište napisana na ruskom. Udrugama za zaštitu potrošača poznat je
slučaj i jednog proizvođača (skupih) automobila koji je sva ona vozila koja ne
bi udovoljila strogim kontrolama nakon proizvodnje izvozio na istočno tržište.
Tako je sudski vještač na jednom od tih automobila otkrio na desetke grešaka
zbog kojih se on nikada ne bi našao na cestama Europske unije.
No, uvođenjem
strogih pravila i europskih kriterija takvima će i u Hrvatskoj, nadamo se,
odzvoniti. Ključna stvar u svemu ipak je svijest potrošača da imaju pravo znati
što dobivaju za svoj novac. I da imaju pravo na odštetu ako ih je proizvođač
ili prodavač na bilo koji način zakinuo ili obmanuo. A najbolji način za
obmanjivanje odnosno zavaravanje potrošača jesu reklame koje agresivno
propagiraju svakim danom sve čudotvornije proizvode. Iako su kazne za
zavaravanje potrošača čak do 100.000 kuna, nije poznato je li ih netko do sada
u Hrvatskoj platio. Davno su prošla vremena kad se zakidalo samo na vagi. Danas
možete vagati sami, samo je pitanje koliko ste educirani - da dobro odvagnete.