Vjesnik: 26. 06. 2006.
Jednakost žrtava
Među žrtvama nema razlike jer su one u patnji i smrti
izjednačene
VESNA KUSIN
Bitke za razne oblike
ravnopravnosti, koji naravno uključuju i one osnovne -po rasi, spolu, vjeri ili
narodnosti - još uvijek se vode i u zemljama u kojima je demokracija navodno
odavno zbrisala tragove diskriminacija među ljudima. Treba li nas onda čuditi
da ni u Hrvatskoj još uvijek nisu uspostavljene sve ravnopravnosti? Čak ni među
žrtvama koje su raznim oblicima tortura sjedinjene u smrti pred kojom su svi
ljudi jednaki i među kojima nema »jednakijih«! Da je tome tako, pokazala je već
najava jednog misnog slavlja posvećenog žrtvama, onoga koji su na tradicionalan
Svećenički dan na Golom otoku zajednički predvodili nadbiskup riječki Ivan
Devčić i biskup ličko-senjski Mile Bogović.
Zašto misa za žrtve Golog otoka,
zašto baš na Dan antifašističke borbe i zašto se s tim danom poklapa Svećenički
dan, graknuli su dežurni »dušobrižnici«? Ne zbog žrtava, nego zbog pokušaja
manipulacija tim žrtvama. Jer Golom otoku odmah je suprotstavljen Jasenovac. U
taj kontekst, klasificiranjem žrtava, dovedeni su i bleiburzi i jazovke. One
koje se pola stoljeća nisu smjele ni spomenuti, opet su dobile negativnu
konotaciju kao da su i dalje proskribirane. Njima su pridružene i žrtve Golog
otoka, za koje je na mjestu »žrtvovanja« sada prvi put održana misa.
Postavljati pitanje zašto misa
na Golom otoku, a ne u Jasenovcu, znači opet raditi razliku među žrtvama. Bit
će misa i u Jasenovcu, za sve tamošnje žrtve. Važnije od redoslijeda održavanja
misa za žrtve, poruka je takvog misnog slavlja. A na Golom otoku ona je
nedvosmisleno iznesena. Sve žrtve su u patnji jednake i među njima nema
razlika. Kao što nema razlika ni među krvnicima. Bez obzira na njihov predznak,
oni ostaju krvnici, ma kako se zvali. Oni su bili spremni smicati ljude zbog
njihove drukčijosti po vjeri, nacionalnosti ili političkim opredjeljenjima. No,
jesu li samo oni krivi? Mnogo je krivaca. Ali lov na krivce
treba zaustaviti, jer svaki u sebi nosi svoju krivnju. I od nje ne može
pobjeći. Takav lov proizvodi nove žrtve i vrzino se kolo nastavlja. Slično je i s lovom »žrtve«. One traže samo pijetet. A molitve trebaju biti
upućene za sve, da dobro nadvlada zlo, kao što su žrtve, po kršćanskom nauku,
ipak pobijedile smrt svojim vječnim životom. Za one koji ne vjeruju i spomen na
žrtvu označava njihov daljnji život - u nama, u budućnosti. One su i spomen na
zla koja su se dogodila i koja se više ne bi trebala ponavljati iako smo
nedavno bili svjedoci novih ratnih zločina. Ne samo na našim prostorima. I zato je Vatikan, odnosno papa Benedikt
XVI. apelirao protiv Saddamova smaknuća da se ne bi »proizvodile« nove žrtve i
novi lanci nasilja, krvnika i zločina.
I misa na Golom
otoku bila je poruka mira i dobra. A prethodila joj je svojevrsna žrtva: dugi
hod po užarenom kamenitom otoku, u obilasku svih mjesta patnje, bez obzira na
dob, zdravlje i rang hodočasnika. Ovdje se nije tražila osveta, nije bilo
prozivke krivaca. Ovdje je bila samo molitva za žrtve i molitva za oprost. Može
li se zlo pobijediti na ovome tlu? Moglo bi ako za to ima volje.
Jedna od pomiriteljskih ideja biskupa Bogovića je i gradnja Crkve hrvatskih
mučenika na Udbini, kao spomen na sve žrtve koje su pale na tlu Hrvatske
tijekom njezine burne povijesti. U nju će zato biti ugrađen i kamen ponesen s
Golog otoka. Kad bi svatko u nju ugradio svoj kamen oprosta i pomirenja, možda
ovdje više ne bi bilo ni žrtava ni krvnika.