Slobodna Dalmacija: 29. 06. 2006.
Bajić i odgovornost
Duško ČIZMIĆ MAROVIĆ
U modi je Bajić.
S dobrim izgledima da će približavanjem parlamentarnih izbora taj stil samo
jačati. Još otkad je objavljeno da Gotovina više nije političko nego pravno
pitanje, Bajićeva uloga neprestano raste: nakon uspjeha Akcijskog plana za
suradnju s Haagom, od Bajića se očekivalo da presudi o političkoj sudbini
ministra Žužula, zatim ga je dopala zadaća da sačuva državni moralni obraz
nakon Ostojina preuzimanja Liburnije, da bi potpredsjednica Sabora Đurđa
Adlešić od Bajića sada zatražila da okonča javna šaputanja o (su)odgovornosti
saborskog predsjednika Vladimira Šeksa za Osijek '91. No javna je odgovornost
samo manjim dijelom pravne naravi: ona je ponajprije moralna i politička. Pravi
je primjer baš Šeks: kada je ono rekao da Gotovinu treba 'locirati, uhititi,
transferirati…', ili kako je već formula glasila, nije to bio pravni nalog
predsjednika Sabora, već izraz Šeksove europolitičke zrelosti. Kao što i Šeksova
nada da će Glavaš dokazati svoju nevinost nije izraz prijateljske naklonosti,
nego svijesti da bi osuda Glavaša bitno povećala i Šeksovu vlastitu političku
odgovornost za događaje u Slavoniji '90-ih. O moralnoj da ne govorimo. Bez obzira što pravno sto puta može biti posve nevin…
A o političkoj će odgovornosti
presuditi javnost, i to na osnovi procjene da li ukupne Šeksove političke
zasluge za demokratsku transformaciju Hrvatske dovoljno nadmašuju njegovu
neprijepornu političku odgovornost za Slavoniju '90-ih… Svi, pa i Adlešićka,
znaju da se Bajić puno prije njezina upita, u svjetlu dostupne dokumentacije, i
implicite i eksplicite očitovao (i) o Šeksu… Zašto sada HSLS — HDZ-ov partner u
Saboru — čačka političku mečku? Jer dijeli kristalno pogrešnu Čičkovu tezu da
"o Šeksu smije raspravljati samo Državno odvjetništvo i sud"? Ali
posve je obratno: o Šeksu, njegovoj moralnoj i političkoj odgovornosti i
trebaju, i mogu, i hoće raspravljati svi osim Bajića. Koji je odavno pokazao da
nije blesav prihvatiti funkciju Čuvara državnog pečata za moralno-političku
podobnost.