Vjesnik: 30. 06. 2006.
Rasplet i za BiH
Inicijativa za izmjenu postojeće strukture BiH dolazi od
Političkog odbora Parlamentarne skupštine Vijeća Europe
MARKO BARIŠIĆ
Nakon Crne Gore koja je u ovoj
godini postala samostalna država te Kosova čije se definiranje konačnog statusa
očekuje do kraja godine, i Bosna i Hercegovina bi u ovoj 2006. ili najkasnije
do sredine slijedeće godine mogla doživjeti bitne promjene.
Inicijativa za izmjenu postojeće
strukture BiH dolazi ovaj put od Političkog odbora Parlamentarne skupštine
Vijeća Europe. To tijelo priprema rezoluciju kojom poziva političare u BiH da
odmah nakon listopadskih izbora nastave pregovore o ustavnim promjenama s tim
da se iz budućeg ustava izbaci odredba o entitetskom glasovanju u parlamentu
BiH. Upravo je taj model glasovanja bio razlogom propasti nedavnog prijedloga
ustavnih promjena koje su usuglašavane pod američkim pokroviteljstvom.
Oni koji su se njima
usprotivili, smatraju da bi se njihovim eventualnim prihvaćanjem još više
učvrstila podjela BiH na dva dijela te definitivno eliminirao treći
konstitutivni narod u BiH, Hrvati, kao politički čimbenik jer bi se sve odluke
i o njima mogle donositi i bez njih. Usporedo s prijedlozima o nastavku procesa
izmjena ustava, bruxelleska administracija nastavlja svoje inzistiranje da se u
BiH, među ostalim, provede reforma policije kojom bi se veći dio entitetskih
ovlasti iz tog područja prenio na središnju vlast. Važan dio te refome jest i
promjena teritorijalnog ustroja policije koji se više ne bi temeljio na
entitetima nego na deset policijskih regija, s tim da te regije ne bi slijedile
međuentitetske crte razdvajanja.
Iz Europske komisije je
bosanskohercegovačkim vlastima poručeno da bez ispunjavanja tog uvjeta BiH ne
može računati na potpisivanje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju te
zemlje EU što se najavljivalo za kraj ove godine. Najveći protivnici te reforme
policije kao i uklanjanja odredbe o entitetskom glasovanju u parlamentu BiH su
predstavnici Republike Srpske koji se boje da su te izmjene uvod u nestanak
zasebnog srpskog entiteta u toj državi. S druge pak strane Bošnjaci, kojih je
najviše u BiH, isključivo podržavaju jačanje institucija središnje vlasti,
protive se prijedlozima o decentralizaciji zemlje, čime pojačavaju strahove da
takvom politikom žele ostvariti političku dominaciju nad drugim narodima.
Hrvati pak kao najmalobrojniji,
daju potporu onim prijedlozima koji im u praktičnom životu omogućavaju primjenu
u ustavu zapisane ravnopravnosti s druga dva naroda. S tim u vezi podržavaju i
reformu policije kao i odbacivanje odredbe o entitetskom glasovanju u
parlamentu BiH. Međutim, inzistiraju i na uređenju Mostara kao jedinstvenog
grada ili pak primjenu tog modela (po kojem je vlast unaprijed podijeljena
između Hrvata i Bošnjaka bez obzira na rezultate izbora) u nekim drugim
mjestima gdje su Hrvati u manjini.
Rok za reformu policije je, kako
poručuju iz Bruxellesa, kraj ove godine, dok bi se ustavne promjene trebale
dovršiti do sredine slijedeće kada bi se, kako je najavljeno, trebala ugasiti i
funkcija visokog predstavnika međunarodne zajednice u BiH. Čak i u slučaju da
se te promjene usvoje, mnogi drže kako bi one za BiH bile tek jedna od faza na
putu prema mogućoj političkoj stabilizaciji te zemlje.
Naime, iako to neki nerado
priznaju, glavni problem u BiH jest činjenica da su se tri konstitutivna naroda
»ugurala« u dva entiteta.